Červen, 2024

Nebezpečná preeklampsie. Jak ji včas rozpoznat?

Hrozí vám preeklampsie?

Preeklampsie samotná vzniká už pár týdnů po oplodnění vajíčka nesprávným vývojem placenty. Nicméně její příznaky se vyskytují vždy až od 20. týdne těhotenství. Čím dříve se nemoc projeví, tím komplikovanější její průběh bývá. Roli v rozsahu onemocnění hraje včasná diagnostika, proto je vhodné při jakémkoliv podezření navštívit lékaře.

Jako časně vzniklá preeklampsie se označuje nemoc, která propukne mezi 26. až 34. týdnem těhotenství. Její příčinou jsou často genetické rizikové faktory. Pozdní preeklampsie se objevuje po 34. týdnu těhotenství a obvykle má mírný průběh. Často souvisí s chronickými nemocemi matky jako jsou například cukrovka nebo kardiovaskulární onemocnění, ale také se zhoršenou funkcí placenty.

Riziko preeklampsie zvyšují tyto faktory:

Příznaky preeklampsie

Součástí pravidelných návštěv gynekologa v těhotenství je měření tlaku a vyšetření moči. Preeklampsie se totiž nejčastěji ohlašuje vedle přítomnosti bílkoviny moči právě vysokým tlakem. Ten sám o sobě nemusí nic znamenat – v těhotenství jím dle dostupných dat trpí každá desátá žena. Měření může vykázat falešnou pozitivitu i negativitu, protože tlak se v průběhu dne mění. Navíc tlak se zvyšuje i u těhotné zdravé ženy, aby se zvýšil průtok krve přes placentu kvůli správné výživě plodu.

U téměř poloviny těhotných s vysokým krevním tlakem se ale preeklampsie objeví, proto jsou pravidelně sledované. Určující je hodnota tlaku po 20. týdnu těhotenství. Pokud přesáhne hranici nad 140/90 mmHg, jde o tzv. gestační hypertenzi, která by měla do tří měsíců po porodu odeznít. Pokud má žena vysoký tlak už před 20. týdnem, označuje se jako chronický, a nikoliv těhotenský.

Těhotné by měly věnovat pozornost subjektivním příznakům, kterými se preeklampsie ohlašuje. Některé z nich se ale objevují i u zdravých těhotných, ženy tak zpočátku netuší, že se něco děje. Jindy mívá nemoc naopak rychlý nástup. Nejčastěji se projeví těmito signály:

Diagnostika a možnosti léčby

Preeklampsie se diagnostikuje na základě potíží těhotné, měřením krevního tlaku a pomocí laboratorního vyšetření. Už během prvních screeningových vyšetření v prvním trimestru těhotenství lze udělat test, zda má žena vyšší riziko vzniku této nemoci. Pokud se potvrdí, ohrožené těhotné preventivně užívají kyselinu salicylovou a jsou pravidelně sledované.

Ke zpřesnění diagnózy slouží také speciální test s názvem sFlt/PlGF. Pokud ukáže vysoké hodnoty, je žena hospitalizována. Preeklampsie se nedá léčit, ale zmírňují se její příznaky, především vysoký krevní tlak. V některých případech se musí těhotenství předčasně ukončit, protože ohrožuje život matky i dítěte.

Jaká rizika hrozí v případě preeklampsie?

U matky může v nejhorších případech dojít k poškození ledvin, krvácení do hlavy či předčasnému odloučení placenty. Některé zdravotní problémy se mohou projevit až po letech. Jde zejména o chronickou hypertenzi, ale také postižení ledvin. U miminka pak představuje riziko předčasný porod a zaostávání v růstu.

Dalším rizikem jsou komplikace preeklampsie, ke kterým může vzácně dojít:

Klíčové je v případě preeklampsie včasné rozpoznání nemoci. Proto je důležité chodit pravidelně na gynekologické prohlídky kvůli kontrole krevního tlaku a vyšetření moči. A také podstoupit screening v prvním trimestru. Pokud se žena necítí dobře a pozoruje na sobě některé z příznaků, měla by o tom ihned informovat lékaře.

Zdroje: