Domů » Gynekologie » Preventivní prohlídka

Preventivní prohlídka

Gynekologické vyšetření může odhalit nádorová onemocnění, cysty i další komplikace. Proto byste měla na preventivní prohlídku zajít minimálně jednou ročně. A pokud užíváte hormonální antikoncepci, doporučujeme ultrazvukové vyšetření každých šest měsíců.

Jak prohlídka probíhá?

Rozhovor - Lékař se vás zeptá na problémy, bolesti nebo nepravidelnosti v krvácení. Nebojte se při téhle příležitosti zmínit o čemkoli, co vás trápí. Je dobré si vést menstruační kalendář, protože se vás při návštěvě určitě zeptáme na datum poslední menstruace.

Vyšetření pochvy - Začíná kontrolou zevních genitálií, břicha a potom lékař s pomocí takzvaných zrcadel prohlédne děložní čípek a poševní stěny. Ke kontrole povrchu čípku slouží mikroskop, který odhalí případné změny tkáně.

Cytologie - Pomocí vatové tyčinky lékař z děložního hrdla odebere vzorek tkáně, který poté odešle do laboratoře. Analýza nás upozorní na případné změny, které by mohly signalizovat rakovinu děložního čípku.

Vyšetření pohmatem - Pro vyšetření tvaru a velikosti dělohy, vejcovodů a vaječníků slouží takzvané palpační vyšetření. Gynekolog při něm jednu ruku zavede do pochvy a druhou stlačuje břicho.

Prohlídka prsů - Součástí prevence je také vyšetření prsů a podpaží, při kterém lékař pohmatem zkontroluje obě oblasti. Může vám také předvést správnou techniku samovyšetření, jež byste měla provádět každý měsíc.

Ultrazvukové vyšetření - Pro podrobnější kontrolu vaječníků nebo výšky děložní sliznice může lékař použít ultrazvuk. Vyšetření probíhá přes břišní stěnu, nebo sondou, která se zavádí přímo do pochvy.

Napište nám

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.