Říjen, 2021

Strašák jménem PMS – příčiny, příznaky a léčba

Premenstruační syndrom (PMS) trápí řadu žen. Objevuje se zhruba týden před začátkem menstruace, často provází její začátek a může mít fyzické i psychické projevy. Ženy s premenstruačním syndromem si stěžují na bolesti v podbřišku, křeče, bolesti hlavy nebo zhoršený stav pokožky. Dalšími symptomy jsou podrážděnost, špatná koncentrace, stres, únava a celková skleslost. Jakkoli není premenstruační syndrom kvalifikovaný jako nemoc a často je zdrojem nejrůznějších nevybíravých komentářů, podle studií trpí PMS skoro 80% žen. U části z nich je pak natolik silný, že je omezuje v každodenním životě. Jaké jsou jeho příčiny, příznaky a jak se dá léčit.

Co je příčinou PMS

Nejvýznamnějším faktorem, kvůli kterému ženy prožívají premenstruační syndrom, je hladina hormonů. Ženské tělo prochází v rámci menstruačního cyklu několika fázemi. Pokud nedojde během ovulace k oplodnění vajíčka, organismus se začne připravovat na jeho vyloučení z těla. Tento proces je spojený se snížením hladiny estrogenu a naopak se zvýšením hladiny progesteronu. U některých žen dochází také k vyšší produkci prolaktinu nebo úbytku serotoninu, který je notoricky známý jako hormon štěstí. Čtvrtou fázi menstruačního cyklu (tzv. luteální) každá žena prožívá jinak. Některá nemá žádné příznaky a pro některou se jedná o velmi náročné období v měsíci.  Obvyklé příznaky PMS jsou:

Jak zmírnit příznaky PMS

Vzhledem k tomu, že premenstruační syndrom není diagnostikován jako onemocnění, nemá pro něj medicína konkrétní léčbu. Situaci navíc ztěžuje to, že každá žena dny před menstruací prožívá jinak. Některé nemají vůbec žádné problémy a jiné velmi trpí. Proto je každý případ nutné posuzovat individuálně. Každá žena dobře zná své tělo a podle určitých signálů pozná, co ji bude čekat. Pokud víte, že jsou pro vás dny před menstruací obtížné, máte bolesti a necítíte se ve své kůži, můžete se na to připravit.

Nezáleží na tom, co si kdo o PMS myslí, každá žena ví, jak se cítí, je to její vlastní tělo a podle toho by se také měla zařídit. Na období, kdy přichází PMS, se vyplatí neplánovat si žádné velké sportovní výkony nebo těžkou fyzickou aktivitu. Do maximální možné míry se vyhýbejte stresu, konfliktům a důležité pracovní schůzky nebo řešení v osobním životě odložte raději o pár dní později. Ke zmírnění příznaků pak mohou pomoci relaxační aktivity, jako je jóga, protahování, lehké cvičení nebo procházky.

Velkou roli hraje také správná životospráva a vyvážený jídelníček. Pocity nadýmání a otoky dokáže do určité míry vyřešit zvýšený příjem tekutin a dodržování pitného režimu. Pomůže také konzumovat menší porce jídla v častějších intervalech. Žena s příznaky PMS by měla vsadit na pokrmy s nižším množstvím soli a vyšším obsahem vlákniny. Zatímco sůl způsobuje zadržování vody v těle, vláknina naopak napomáhá trávení. To se ale jednodušeji říká, než provádí, protože mnoho žen má ve dnech před menstruací neodolatelnou chuť na sladké nebo smažené jídlo.

Udělejte vše pro svou pohodu

Při premenstruačním syndromu je také zvýšené riziko vzniku kvasinkových infekcí a dalších nepříjemných problémů v oblasti intimních partií. Hormonální nerovnováha v těchto dnech vede k narušení přirozeného prostředí, mikroflóry a pH v pochvě. To se pak může projevovat pocitem suchosti, pálením nebo svěděním. Na trhu jsou běžně dostupné přípravky s laktobacily a dalšími prospěšnými látkami, které pomáhají tyto nepříjemné pocity mírnit. Při PMS se doporučuje omezit konzumaci sladkých nápojů a jídel, protože cukry vytvářejí pro kvasinky ideální prostředí.

Mocným pomocníkem jsou také bylinky. V první řadě je to kontryhel, který se doporučuje k léčení všech ženských neduhů. Prospěšný je především jako prevence proti bolesti a podráždění. Pokud trpíte na nadýmání, je vhodné sáhnout po odvaru z kmínu nebo fenyklu. Na trávení je zase vhodná třezalka, která zmírňuje stres a úzkosti a působí proti žaludečním a střevním obtížím. Celkově zdraví prospěšná je pak řeřicha peruánská (Maca). Ženy, které trpí příznaky premenstruačního syndromu, by měly v tomto období zvýšit také příjem hořčíku, zinku a antioxidantů, které jsou přirozeně obsažené v některých potravinách nebo se dají koupit jako doplněk stravy.

Pokud ženu PMS omezuje do té míry, že ji stěžuje každodenní život a žádné výše zmiňované rady nepomáhají, je na čase navštívit gynekologa. Ten určí, jestli za příznaky nejsou ještě jiné problémy a doporučí vhodnou léčbu. Obvykle se dá velmi bolestivý premenstruační syndrom léčit hormonální antikoncepcí nebo vhodnými léky na bolest. Další alternativou je podávání žlutého tělíska a gestagenů před očekávaným obdobím PMS. V opravdu vážných případech mohou ženy užívat také diuretika, která pomáhají k odvodnění organismu. Všechny tyto metody je ale nutné konzultovat s gynekologem, který doporučí nejvhodnější způsob léčby.