Prosinec, 2021

První příznaky těhotenství

Ženy, které se pokouší otěhotnět, a zvláště ty, kterým už se to nějakou chvíli nedaří, s napětím očekávají, zda se dostaví menstruace nebo ne, a budou moci použít domácí těhotenský test. Ten dokáže odhalit těhotenství až po vynechání menstruace, kdy se v moči poprvé objeví těhotenský hormon. Pokud ale umíte naslouchat svému tělu, můžete pocítit určité změny už krátce po oplodnění. Příznaky těhotenství v prvních dnech mohou být často shodné s premenstruačním syndromem, a tak je pro řadu žen těžké je odhalit. Přesto je to možné. Jak tedy na sobě poznat začínající těhotenství ještě před použitím těhotenského testu a návštěvou lékaře?

Kdy se objeví první příznaky těhotenství?

Raná fáze těhotenství se začne projevovat zhruba 14 dní po oplodnění, což je doba těsně před očekávanou menstruací. První příznaky těhotenství tak mohou být snadno zaměňovány za premenstruační syndrom, protože symptomy jsou velmi podobné. Podobně jak před menstruací může mít čerstvě těhotná žena citlivá prsa, křeče v břiše, být unavená a náladová, přecitlivělá na pachy, pociťovat nevolnosti, špinit, mít nutkání na časté močení a další projevy.

Citlivá prsa

Zvýšená citlivost prsou bývá u většiny žen obvykle prvním signálem, že jsou v očekávání. Po otěhotnění, tedy ve chvíli, kdy se oplodněné vajíčko uhnízdí v děložní stěně, začne ženské tělo produkovat hormony progesteron a hCG. Tyto hormony způsobí větší průtok krve tělem a důsledkem jsou mimo jiné také zvětšená prsa, která jsou těžší, než obvykle. Obvyklými projevy jsou pak citlivá prsa a bradavky na dotek, tenze nebo brnění.

Bolesti a křeče břicha

Bolesti a křeče v břiše jsou u mnoha žen průvodním projevem přicházející menstruace, kdy se uvolňují svrchní vrstvy děložní sliznice, které je následně vyloučena s neoplodněným vajíčkem. V případě těhotenství jsou tyto bolesti a křeče velmi obdobné, jen neznamenají změny děložní sliznice, ale přípravu dělohy na nastávajících devět měsíců těhotenství.

Špinění

Pokud žena zažije špinění před nadcházející menstruací, jedná se o velmi významný signál, že by mohla být těhotná. Jedná se o takzvané implantační krvácení, které přichází zhruba po dvou týdnech po oplodnění, je poměrně slabé a trvá jeden až dva dny. Krvácení je vyvolané vyšším přísunem krve do dělohy, které napomáhá uhnízdění vajíčka. Jedná se o zcela běžný proces, kvůli kterému se nemusejí nastávající maminky nijak znepokojovat. Pokud ale špinění nebo krvácení pokračuje i v dalších měsících těhotenství, je potřeba vyhledat lékaře a situaci s ním konzultovat.

tehotenstvi

Nevolnosti a přecitlivělost na pachy

Ranní nevolnosti provázejí většinu žen v prvním trimestru zhruba od prvního měsíce těhotenství. V řadě případů se ale mohou objevit i dříve. Ranní nevolnosti získaly svůj název proto, že se obvykle objevují ráno, ale část těhotných žen je zažívá v průběhu celého dne. Jedná se o běžný příznak těhotenství, který standardně odezní s koncem prvního trimestru. Jakkoli žena pociťuje nevolnosti, vždy se vyplatí mít po ruce zdravou svačinku, díky které nevolnosti ustoupí. Počátek těhotenství provází také přecitlivělost na pachy. I ta je způsobená zvyšující se hladinou estrogenů a intenzivnějším průtokem krve v těle. Podobně jako nevolnosti i čichová přecitlivělost zmizí s koncem prvního trimestru.

Další příznaky těhotenství

Ženy, které jsou v rané fázi očekávání miminka, uvádějí i další příznaky nastávajícího těhotenství. Může se jedna například o nutkavou potřebu častěji močit. V prvních týdnech není tento pocit vyvolaný zvětšující se dělohou, jak tomu je v dalších měsících, ale produkcí hormonů estrogen a hCG. U těhotných žen se také mění struktura hlenu, který je vylučovaný z děložního hrdla. Pokud je žena těhotná, vylučuje se ho více a je řídký a kluzký. V pokročilejším stádiu těhotenství pak houstne a může tmavnout.

Nedílnou součástí prvních dnů těhotenství je únava a výkyvy nálad. Uhnízdění vajíčka a bouřlivý vývoj embrya stojí ženské tělo mnoho energie. Čerstvě těhotné ženy mohou trpět nespavostí a pociťovat nezvyklou únavu. Ta je bude provázet během celého prvního trimestru, v druhém trimestru ustoupí a objeví se opět ve třetím trimestru, kdy už není způsobena hormonálně, ale zvětšujícím se bříškem a nepohodlím.

Jak poznat těhotenství?

Některé ženy dokážou poznat těhotenství podle výše zmíněných příznaků ještě před tím, než se nedostaví očekávaná menstruace. Jiné ženy tyto příznaky vůbec nemají, a pak je jediným klíčem vynechání menstruace, těhotenský test a potvrzení lékaře. Každá žena prožívá těhotenství individuálně a záleží také na tom, jestli se jedná o prvorodičku nebo ženu, která už potomka má.

Současné těhotenské testy jsou poměrně spolehlivé a umí určit těhotenství podle hladiny hormonů v moči. V případě, že se objeví jedna čárka, je několik možností – test byl proveden příliš brzy po oplodnění, je vadný nebo žena není těhotná. Pokud se objeví na testu dva proužky, je na čase navštívit gynekologa, který dokáže těhotenství stoprocentně potvrdit. Pak nastává čas o sebe začít řádně pečovat. Gynekologové doporučují pestrou a kvalitní stravu, dostatek tekutin, kombinaci pohybu a odpočinku a zvýšený přísun vitamínů a minerálů.