Od mikroskopu k ilustrovaným postavičkám GYNEM: rozhovor s embryoložkou Adélou Protivovou
Kde vlastně vznikl nápad postavičky Gynem?
S nápadem, abych navrhla maskota naší kliniky, přišel Martin Mrázek. Myslím, že to bylo na základě mé dřívější tvorby, kterou měl možnost poznat. V jednom ze starších cyklů obrazů využívám fantazijní barevné figurky, které vznikly jako volná parafráze rozličných tvarů spermií zachycených elektronovým mikroskopem, ke grotesknímu vyobrazení lidských charakterů.
Co má postavička představovat?
Postavička má představovat milou a veselou bytost, která je jakýmsi průvodcem na webu naší kliniky, je maskotem na sociálních sítích a v poslední době i velkým cestovatelem, který v plyšové podobě doprovází naše specialisty na zahraničních cestách, kde kliniku Gynem úspěšně reprezentují. Společným cílem celého našeho týmu je měnit léčené páry ve šťastné rodiče. Není větší radost než každé jedno narozené zdravé miminko. A když mu bude dělat v kolíbce společnost náš plyšový maskot, bude to k naší radosti už jen milá třešnička na dortu.
Jak jste se k malování vůbec dostala?
Tvořivý člověk jsem asi odjakživa, ale zásadním milníkem pro mě bylo studium u Doc. Stanislava Diviše a MgA. Aldina Popaji. Obou pedagogů si nesmírně vážím. Stanislav je legendou české malby a jeho profesní a životní cesta, kterou jsme společně sepsali v knižním rozhovoru Diviš se?, je velice inspirativní. Stanislav své studenty neučí jen řemeslo, techniku malby, ale hlavně odvahu nebát se hledat cestu vlastní, hledat témata, ta dále studovat a rozvíjet. Aldin je pro mě geniem barvy a preciznost jeho práce je dechberoucí. Díky jeho škole se nebojím sahat po výrazných až zářivých barvách.
Kde berete inspiraci pro své obrazy?
Fascinuje mě mikrosvět. To, co není pouhým okem vidět, přestože je to všudypřítomné. Fascinuje mě život, energie. Je to důvod, proč jsem se kdysi rozhodla studovat přírodní vědy. Je to důvod, proč je mou profesí klinická embryologie. A je to důvod, proč téma většiny mých obrazů začíná na druhé straně mikroskopu.
Co se Vám všechno v rámci embryologie podařilo přenést na plátno?
V již zmíněném starším cyklu obrazů to byly zejména spermie, v novějších pak momenty z embryonálního vývoje, jednotlivá buněčná dělení, detailní morfologie zárodečných buněk atd.
Jak byste své obrazy popsala? Zdají se hodně výrazné/barevné...
Barva je pro mě zásadní. Barvy umí s lidskou psychikou zázraky. Mám radost, když je výsledkem mé práce obraz, který září - vysílá pozitivní energii, kterou jsem do něj vložila.
Malé postavičky s velkým posláním
Příběh naší embryoložky Adély Protivové je krásným příkladem toho, jak se může věda prolnout s uměním a vytvořit něco zcela jedinečného. Její cesta od mikroskopu k plátnu ukazuje, že inspirace se může skrývat všude kolem nás – dokonce i v těch nejmenších buňkách, které pouhým okem nevidíme.
Postavičky GYNEMu jsou mostem mezi složitým světem reprodukční medicíny a lidmi, kteří hledají pomoc při plnění svého snu o rodičovství. Nesou v sobě lehkost, hravost i symboliku, která přetváří odborné poznatky v přístupnou a srozumitelnou formu. Díky výrazným barvám a pozitivní energii, kterou Adéla do své tvorby vkládá, dokázaly tyto malé bytosti proměnit vědecké téma v něco přívětivého, lidského a plného naděje.