Listopad, 2021

Jak poznat rakovinu endometria a léčit ji

Rakovina děložního čípku je velké téma, o kterém se ve společnosti běžně mluví a ví. Mimo jiné i proto, že ji lze účinně předcházet očkováním a prevencí. Stejně velkým problémem je ale i rakovina dalších ženských orgánů. Jednou z těch nejzákeřnějších je rakovina endometria, což je výstelka dělohy. I tomuto onemocnění lze účinně předcházet. Podle lékařských statistik patří karcinom endometria k pěti nejčastějším zhoubným onemocněním u žen a Česká republika patří u rakoviny endometria k zemím s největším výskytem. Jak tomuto onemocnění předcházet, jak jej rozpoznat a jak léčit rakovinu endometria?

Co je to endometrium?

Endometrium nebo také výstelka děložní sliznice je vnitřní vrstva v děloze. Tloušťka endometria se skládá ze tří vrstev a během každé fáze menstruačního cyklu se mění. Při menstruaci se pak z ženského těla vylučují spolu s menstruační krví svrchní dvě vrstvy a třetí zůstává.

Endometrium má několik funkcí:

Spolu s endometriem se pojí také onemocnění zvané endometrióza. To nejčastěji postihuje ženy v reprodukčním věku. Jedná se o to, že části děložní sliznice se nacházejí i mimo děložní dutinu, typicky na pobřišnici, vaječnících, v pochvě a na mnoha dalších místech. Endometriózu lze léčit buď hormonálně, nebo chirurgicky. Hormonální léčba se v podstatě rovná umělému vyvolání menopauzy. Při chirurgickém zákroku, který se většinou provádí laparoskopicky, dojde k laserovému odstranění ložisek a srůstů.

Genetika, obezita a věk

Mezi nejčastější příčiny vzniku rakoviny endometria je genetická zátěž, vysoký výskyt obezity a nadváhy napříč populací a také prodlužující se délka života. S tímto onemocněním se setká až 2000 českých žen ročně, což představuje v celoevropském měřítku nadprůměr. Asi největším rizikovým faktorem je obezita a nadváha. Za obezitu je považován stav, kdy index BMI (index tělesné hmotnosti) přesáhne stupeň 30. V podkožní tukové tkáni vznikají ženské hormony estrogeny, které mohou být příčinou vzniku rakovinotvorných buněk. U obézních žen nebo u žen s nadváhou také hrozí riziko cukrovky a nedostatek inzulinu, který je další příčinou vzniku karcinomu endometria.

Nadměrná produkce estrogenu ale nemusí být způsobená jen nadváhou či obezitou. Vyšší hladina tohoto hormonu se může objevit u žen, které začaly předčasně menstruovat, menopauza u nich nastoupila pozdě, neprodělaly těhotenství nebo trpí hormonálními poruchami, které způsobují nepravidelnost menstruačního cyklu. Nejohroženější skupinou jsou ženy po menopauze, po padesátém roku věku, ale rakovina endometria se nevyhýbá ani mladším ženám.

endometrium

Lynchův syndrom

Po genetické stránce jsou karcinomem endometria ohroženy ženy, které trpí takzvaným Lynchovým syndromem. Jedná se o genetické onemocnění, které postihuje ženy v mladém nebo středním věku. Toto onemocnění způsobuje vznik nejrůznějších zhoubných nádorů v oblasti ženských pohlavních orgánů. Ženy s tímto syndromem mají velmi vysokou šanci, že se u nich rakovina endometria, dělohy, tlustého střeva nebo vaječníků vyvine.

Mezi obvyklé příznaky začínající rakoviny endometria patří krvácení i mezi menstruačními cykly, výtoky nebo bolest při pohlavním styku. Karcinom endometria je ale často také bez příznaků nebo s nespecifickými příznaky, které se pojí s jinými obtížemi, jako je bolest břicha, nadýmání, obtíže s trávením (průjem či zácpa), nechutenství, únava a řada dalších.

Jak léčit rakovinu endometria

Podobně jako u všech zhoubných onemocnění je nejlepším lékem prevence. Pokud je žena obézní nebo trpí nadváhou, měla by zhubnout. Pro všechny bez rozdílu pak platí, že je dobré udržovat zdravý životní styl a životosprávu. To zahrnuje přiměřené množství pohybu, vyvážený jídelníček a vyhýbání se nezdravým, škodlivým nebo návykovým látkám. Lékaři doporučují potraviny, které obsahují hodně vlákniny, vitamínů a minerálů, a naopak se vyhýbat jídlům s vysokým podílem tuků. Riziko rakoviny endometria snižuje také těhotenství, porod a užívání hormonální antikoncepce.

Velmi důležité jsou také preventivní prohlídky na gynekologii, které by každá žena měla absolvovat minimálně jednou ročně. Jedná se o neinvazivní a bezbolestné vyšetření, které navíc hradí zdravotní pojišťovna. Pravidelné gynekologické prohlídky jsou v prevenci nádorových onemocnění velmi důležité. Řadu problémů, které jsou zachycené v zárodku, je možné úspěšně řešit, zatímco zanedbaná péče už mnohokrát dohnat nejde.

Drtivá většina žen je zvyklá svému tělu naslouchat, a pokud máte pocit, že něco není v pořádku, je na čase vyhledat odbornou pomoc. I v případě, že lékař potvrdí nepříjemnou diagnózu, není potřeba propadat panice. Až 80 % případů rakoviny endometria je zachyceno ve stádiu, kdy je zasažena jen děloha, a problém je možné úspěšně vyřešit chirurgickým zákrokem. Karcinom endometria tak má vysokou úspěšnost léčby. A to i v případě, že se nádor rozšíří i do okolních orgánů a tkání.