Červenec, 2020

Strašák jménem endometrióza

Endometrióza může někomu znít jako cizí slovo. Ve společnosti se o ní moc nemluví a patří mezi tabu témata. Je však velmi důležité vědět, co se za tímto pojmem skrývá. Co to tedy je?

Endometrióza patří mezi velmi časté gynekologické onemocnění u žen, při kterém dochází k růstu endometria, což jsou částečky dutiny děložní, mimo dělohu. Děsivé na ní je zejména to, že toto onemocnění může vést až k neplodnosti.

Jaké jsou projevy?

Mezi nejčastější příznaky patří velmi bolestivá a mnohem silnější menstruace, než na kterou je žena zvyklá. Dalším příznakem je bolest v podbřišku a také může žena pociťovat bolest při pohlavním styku. Tyto příznaky mohou být spojovány například s PMS, nebo mohou být brány na lehkou váhu, protože každý cyklus je jiný. Proto je žena může brát jako běžnou věc a tím pádem není jednoduché endometriózu včas diagnostikovat.

Diagnostika

Pokud ale žena své tělo dobře zná, nebo tyto příznaky a změny začne pociťovat, je důležité se ihned obrátit na gynekologa. Jestliže gynekolog usoudí, že by se mohlo o endometriózu jednat, pošle ženu na specializované vyšetření. Vyšetření se v tomto případě provádí pouze operačně, laparoskopicky. Není se čeho bát, při tomto zákroku není nutné otevírat celou dutinu břišní, ale provede se pouze malý vpich v pupeční jamce, kterým je pak laparoskop (kamerka) veden. Po zákroku zůstane pacientce pouze malá jizva, která není na pohled vidět.

Endometrióza

Léčba

U této nemoci mohou být dva druhy léčby - buď chirurgická, hormonální, nebo se tyto dva druhy kombinují, což bývá nejčastější. Nejprve lékaři chirurgicky odstraní částečky (endometria) a poté se nasadí hormonální léčba, aby se nemoc nešířila dále. Po skončení hormonální léčby se nemoc může objevit znovu a bohužel se to velmi často stává. Jestliže žena už neplánuje otěhotnět, přistupuje se k odebrání celých vaječníku, aby se nemoc už neobjevila.

Plodnost

Jak endometrióza ovlivňuje schopnost otěhotnět? Na začátek je důležité říci, že endometrióza nerovná se neplodnost. I s ní je šance otěhotnět, i když šance jsou menší než u zdravých žen. Hormonální změny vázané s nemocí mohou bránit dozrávání vajíček ve vaječníku a také způsobit poruchy ovulace.

Jak se s ní vypořádat?

V první řadě je důležité ihned navštívit gynekologa a zahájit vhodnou léčbu. I když endometriózu nelze zcela vyléčit, tak čim dříve se na ni přijde a začne se léčit, tím lépe. Jestliže je vybrána a zahájena léčba, je nutné se zaměřit na sebe. Ženy mají tendence se za nemoc stydět, především ve spojitosti s pohlavním stykem, který není vždy příjemný, vzhledem k bolestem, které ho provází. Pak také může přijít psychický nátlak z důvodu snahy otěhotnět. Ženy se na to začnou velmi zaměřovat a případná neschopnost otěhotnět pak ovlivňuje jejich náladu. Což je normální, tato nemoc není příjemná skutečnost. Je důležité mít oporu v partnerovi, moci se o něj opřít. A také je velmi důležité mít oporu sama v sobě. Každá žena je úžasná a silná a s vhodnou léčbou, správně nastaveným myšlením a skvělým partnerem po boku dokáže překonat ledacos.