Únor, 2021

4 příčiny neplodnosti u žen a jejich řešení

Na ženskou neplodnost má největší vliv věk. Ideální doba na početí je do 25 let, poté začne počet vajíček zásadním způsobem ubývat a zhoršuje se také jejich kvalita. Neplodnost u žen ale nezpůsobují jen přibývající roky. Na vině může být také operace slepého střeva, obezita, hormonální nerovnováha nebo nejrůznější patologické jevy. Jaké má neplodnost u žen příčiny a jak se dá řešit?

1. Operace slepého střeva

Operace slepého střeva je jednou z mála operací, která může způsobovat ženskou neplodnost. Na rozdíl například od umělého přerušení těhotenství, jehož negativní vliv na početí je v drtivé většině případů pouhý mýtus. Největší riziko neplodnosti hrozí v případě, že operace lidově řečeno „slepáku“ proběhla u ženy v dětství nebo pubertě. Velké pooperační srůsty v malé dívčí pánvi často způsobují komplikace a mohou vést až k uzavření vejcovodu. Pokud žena po takovém zákroku nemůže otěhotnět, měla by o něm podle lékařů z Gynekologie a IVF Gynem informovat svého gynekologa. Ten pak může provést vyšetření průchodnosti vaječníků. V tomto případě je pak často jedinou nadějí na početí umělé oplodnění.

2. Polycystické vaječníky

Syndrom polycystických vaječníků (PCOS) je jednou z nejčastějších příčin ženské neplodnosti. Jde o situaci, kdy je ve vaječnících příliš mnoho folikul (váčky s tekutinou, které chrání nezralé vajíčko). Velké množství folikul neumožňuje organismu přirozeným výběr nejsilnějšího vajíčka, a tím pádem také nedochází k jeho uvolňování. Syndrom polycystických vaječníků způsobuje hormonální nerovnováha. Často se mu přezdívá zabiják nebo tichý zloděj ženství, protože jej velmi často doprovází akné, nadváha a nepravidelná menstruace. Řešením je pak hormonální léčba a snížení váhy. V případě, že tyto kroky nepomohly, vyplatí se návštěva jednoho z center asistované reprodukce.

léčba neplodnosti

3. Myomy

Děložní myomy jsou nezhoubné nádory, které patří mezi časté faktory snižující nejen šanci na otěhotnění ale i na donošení dítěte. Myomy způsobují zvětšení dělohy a způsobují tvorbu atypických tvarů, což má vliv na správné fungování děložní sliznice. Největším problémem jsou špatné podmínky pro uchycení embrya a následné udržení zárodku v děloze. Právě myomy často způsobují potraty nebo předčasný porod. Podle lékařů z centra asistované reprodukce Gynem se myomy dají povětšinou chirurgicky odstranit a problém s početím vyřešit.

4. Endometrióza

Endiometrióza je onemocnění, při kterém se děložní sliznice nenachází pouze v děloze, ale i mimo ni. Tento stav pak způsobuje časté záněty, které mohou snížit šance na otěhotnění. Největší problém nastává v případě, kdy sliznice zasahuje vejcovody. Ty se pak mohou v důsledku zánětu zcela uzavřít. V oblasti vaječníků je sliznice příčinou vzniku cyst, které podobně jako myomy způsobují změny v děloze. Endometrióza se dá řešit chirurgickým zákrokem nebo nasazením léků. V případě léků jde ale o vyvolání stavu podobnému menopauze nebo těhotenství, takže léčba neplodnosti, případně umělé oplodnění není možné.

U léčby všech těchto onemocnění a příčin neplodnosti u žen platí, že důležitým faktorem, který má na léčbu negativní vliv, je nadváha nebo obezita.

Nejlepším způsobem, jak poznat neplodnost u žen, je pečlivé gynekologické vyšetření. Pokud máte problémy s početím nebo jakékoli jiné pochybnosti, domluvte si odbornou konzultaci s lékaři Gynekologie a IVF Gynem.