Září, 2020

Rakovina prsu: jak ji včas odhalit a jaké jsou příznaky?

Rakovina. Diagnóza, kterou v životě nechce slyšet žádný člověk. Bohužel jsou karcinogenní onemocnění velmi rozšířená a postihují značnou část populace. U žen patří mezi nejrozšířenější druhy rakovina prsu. Až 6000 žen ročně odchází z ordinace s touto diagnózou. Nádor se vytváří z buněk, u kterých byla pozměněna původní funkce a vymkly se kontrole. Může také prostoupit do jiných částí těla a vytvářet tzv. metastáze. Jak se projevuje a co dělat v případě prevence?

Příčiny

U nádorových onemocnění není příčina vzniku často známá. Nejvíce ohroženy jsou ženy po 40 roku věku, ale není to pravidlo, také u mladších se nádor může objevit. Další faktor zde hraje genetika. Pokud se nádor objevil u blízkých, například u matky, nebo babičky, je šance vzniku až dvojnásobně vyšší.

Projevy

Rakovina prsu se projevuje několika způsoby. Mezi nejznámější příznak patří bulka v prsu, kterou si žena může sama nahmatat. Doporučuje se dělat jednou měsíčně tzv. samovyšetření prsu, kde žena zjistí, zda-li je vše v pořádku. Jak se správně samovyšetřit naleznete například zde. Mezi další příznaky patří rozdílná velikost prsů, výtok z bradavky, nebo bolest prsou. Tyto příznaky nemusí nutně znamenat nádor, mohou značit hormonální změny v rámci cyklu. Je ale důležité je sledovat a v případě pochybností navštívit lékaře.

Rakovina prsu: příčiny, příznaky, prevence?

Diagnostika

Jak už bylo zmíněno, včasná diagnostika je alfa-omega. Na preventivních gynekologických prohlídkách lékař provádí vyšetření prsou pro vyloučení nádorů. Jestliže se mu něco nebude zdát, následují další vyšetření - ultrazvukové či mamografické. Ženy nad 45 let mají nárok na bezplatné mamografické vyšetření jednou za dva roky. Jedná se o rentgen prsou slabým paprskem. Jestliže je v rodině nějaká predispozice, je vhodné mamografické vyšetření absolvovat i dříve jako samoplátce. Gynekolog poradí s výběrem místa vyšetření.

Možnosti léčby

Jestliže se nádor nerozšířil a nevytváří metastáze, většinou se přistupuje k chirurgickému odstranění. Podle velikosti a místa nádoru lékaři volí nejlepší možný způsob, protože zákrok je pro ženské tělo velmi radikální. Mezi další možnosti patří například chemoterapie, která s sebou ale nese velké množství nežádoucích účinků. Dalšími metodami jsou například hormonální nebo biologická léčba. Vše záleží na stavu nádoru, na jeho velikosti a na zhodnocení lékaře, co je pro ženu nejvhodnější.

Prevence

Mezi nejdůležitější preventivní kroky se řadí samovyšetření prsou, alespoň jednou měsíčně. Dále může ke snížení rizika přispět zdravý životní styl, vyvážená strava, dostatek pohybu, omezení cigaret a alkoholu, udržovat si přiměřenou hmotnost, protože obezita patří mezi rizikové faktory.

V případě nádorových onemocnění jde o čas, včasná diagnostika je stěžejní. Proto se klade velký důraz na dodržování preventivních gynekologických prohlídek. V případě diagnózy rakoviny prsu jsou ženě poskytnuty veškeré informace, možnosti léčby a také psychologická pomoc a terapie. I když je to náročně, správně nastavené myšlení a chuť bojovat, je v tuto chvíli zásadní.

Zdroj: