Březen, 2021

Jak léčit endometriózu?

Endometrióza je jedním z nejčastějších gynekologických onemocnění u žen v reprodukčním věku, které může být jednou z příčin neplodnosti. Toto onemocnění je způsobeno nedostatkem nebo naopak zvýšenou hladinou hormonů. Problém pak spočívá v tom, že během menstruace neodejdou z ženského těla všechny částečky výstelky dělohy, ale uchytí se na ostatních orgánech v pánevním dně, kde způsobují problémy. Jaké jsou příznaky endometriózy a jak ji účinně léčit?

Co je to endometrióza a jak ji poznat?

V průběhu menstruace z těla odcházejí částečky děložní výstelky a sliznice (endometria). V tuto chvíli ale může nastat situace, kdy endometria z těla neodejdou a zůstanou v oblasti pánevního dna a břišní dutiny, kde se mohou uchytit na dalších orgánech. V ojedinělých případech můžou částečky ovlivnit také další orgány, například mozek a plíce. Nejčastější příčinou tohoto jevu jsou hormonální změny.

Lékaři se v minulosti domnívali, že endometrióza je jednou z civilizačních chorob, ale ukázalo se, že tato nemoc ženy trápí mnohem déle. Příčinou jsou opravdu hormony a hormonální změny. Za špatným vylučováním endometrií z ženského těla stojí především dvě hlavní příčiny:

Příznaky nedostatku estrogenu se projevují bolestmi hlavy, únavou, potížemi se soustředěním a změnami nálad. Lékaři zatím přesně neví, co výkyvy hladiny těchto hormonů způsobuje. Proto je těžké nejen určit, co je příčinou tohoto onemocnění, ale také jak jej účinně vyléčit. A to i přesto, že ze statistik vyplývá, že endometrióza je z 20 až 50 % příčinou neplodnosti žen

Endometrióza trápí nejčastěji ženy v reprodukčním věku a má několik různých projevů. Z počátku se jedná o bolest při menstruaci, která je podstatně silnější než obvykle. Dále může jít o bolesti a tlak v podbřišku, bolesti vaječníků nebo bolest při sexu. Jedním z varovných signálů může být také krev v moči.

endometrióza

Léčba endometriózy

V případě, že příznaky odpovídají vašim symptomům a máte podezření na endometriózu, je nutné navštívit gynekologa. Ten posoudí, zda příznaky odpovídají tomuto onemocnění, a pokud ano, musí žena podstoupit další vyšetření. To se provádí chirurgicky, většinou ve formě laparoskopie vaječníků, dělohy a dalších orgánů. Případně lékař provede hysteroskopii, která pomůže najít případné abnormality.

Endometrióza se dá léčit chirurgicky nebo hormonálně. K druhé metodě existuje také alternativa v podobě přírodní hormonální léčby. V rámci chirurgického zákroku dojde k fyzickému odstranění ložisek, hormonální léčba se snaží zamezit jejich růstu nebo vzniku dalších. V mnoha případech se oba způsoby doplňují.

Chirurgický zákrok se nejčastěji provádí laparoskopicky a lékař pomocí laseru odstraní všechny ložiska a srůsty, které vznikají v důsledku endometriózy. Pokud jsou ložiska velká nebo těžko dostupná, je nutné provést klasický chirurgický zákrok řezem na břiše. V případě, že žena už děti má nebo je neplánuje, často lékaři volí variantu odstranění vaječníků, aby nedošlo k recidivě.

Endometrióza je pro řadu žen velmi zásadní problém, který by se neměl podceňovat. Zvláště ženy, které plánují potomka, by tím mohly vážně ohrozit své šance na otěhotnění. Včasná prevence je v tomto ohledu velmi důležitá. Pokud máte jakékoli pochybnosti nebo dotazy, neváhejte kontaktovat svého gynekologa.