Říjen, 2022

Co obnáší darování vajíček

Neplodnost je v poslední době stále více skloňované téma a není se čemu divit. Vždyť problémy s početím má v současnosti téměř každý pátý pár. Na vině je životní styl, nejrůznější jiná onemocnění i zvyšující se věk žen, které chtějí otěhotnět. Naštěstí má moderní medicína na tuto civilizační chorobu odpověď. Díky umělému oplodnění a asistované reprodukci, které patří mezi základní léčby neplodnosti, se mohou dočkat svého vlastního potomka i páry, kterým se nedaří počít přirozenou cestou. IVF kliniky se ale nemohou obejít bez žen, které jsou ochotné svá vajíčka darovat. Jakkoli už dárcovství vajíček není takové tabu, stále kolem něj panuje řada mýtů a mylných informací. Co tedy obnáší darování vajíček a jaká jsou pro a proti.

Chci darovat vajíčka, co mám udělat?

Žena, která má zájem o vstup do dárcovského programu na IVF klinice nebo v centru asistované reprodukce (CAR) musí splnit několik podmínek. Za prvé musí být plnoletá a ne starší než 33 (u některých klinik 35) let. Další kritériem je dobrý zdravotní a fyzický stav a řada klinik přijímá pouze dárkyně, jejichž index tělesné hmotnosti (BMI) není vyšší než 30. Vždy ale záleží na individuálním posouzení lékaře. Žena nesmí mít diagnostikovanou žádnou psychickou chorobu a naopak mít ukončené minimálně středoškolské vzdělání. Darovat vajíčka mohou ženy, které už mají své vlastní potomky, děti výhledově neplánují nebo je nemají. Důležité je, aby měla dárkyně zdravá vajíčka, která mohou být úspěšně oplodněna.

V případě, že vás možnost darování vajíček zaujala, obraťte se na renomovanou kliniku asistované reprodukce. Můžete tam zajít osobně, poslat e-mail, kontaktovat kliniku telefonicky nebo vyplnit kontaktní formulář, na základě kterého vás asistentka z kliniky osloví a naplánuje s vámi schůzku. Na té proběhne úvodní konzultace s lékařem, který zjistí vaši rodinnou i osobní anamnézu, prodělaná onemocnění a operace a následně vás pošle na další vyšetření.

Tak se skládají z komplexního gynekologického vyšetření, ultrazvuku a rozboru krve a moči. Díky tomu může lékař vyloučit predispozice ke genetickým vadám a zjistí, jestli netrpíte žloutenkou, cukrovkou a dalšími infekčními nebo pohlavními chorobami. Pokud je vše v pořádku, může se zahájit proces darování vajíček. Důvodů, proč darovat vajíčka je několik, získáte kompletní přehled o svém zdravotním stavu a plodnosti, získáte finanční odměnu za vynaložený čas a další výdaje a v neposlední řadě si odnesete pocit, že jste udělala něco pozitivního pro druhé.

darovani

Kdo může darovat vajíčka?

Každá žena, která úspěšně splní všechna kritéria a projde úvodními vyšetřeními, může být zařazena do dárcovského programu. V rámci něho je nejprve třeba projít hormonální stimulací. Ta je nezbytná pro zdárný růst folikulů (místa, ve kterých dozrávají ve vaječnících vajíčka), jejich vyšší počet a životaschopnost. S hormonální stimulací se začíná v první den menstruace. Během stimulace si žena sama injekčně aplikuje hormony podkožními injekcemi, které obdrží na klinice. Tento proces trvá zhruba týden. Následně lékař provede ultrazvuk, aby určil, zda jsou vajíčka dostatečně vyvinutá a připravená k odběru.

Jak probíhá odběr vajíček?

V případě, že je vajíčka možné odebrat, podstoupí dárkyně krátký, jen pár minut trvající zákrok v celkové narkóze. Během něj odsaje lékař tenkou jehlou vajíčka z vaječníků a celý zákrok sleduje na ultrazvuku. Po zákroku musí dárkyně zůstat ještě hodinu na klinice na pozorování a poté může odejít s doprovodem domů. Následujících pár po odběru dní by žena měla dodržovat klidový režim, ale není nutné být doma v pracovní neschopnosti.

Potenciální dárkyně často zvažují nejrůznější pro a proti darování vajíček. Pro darování hovoří hlavně benefity, které pro dárkyni plynou. Získá dobrý pocit, že mohla pomoci druhým splnit si sen o vlastní rodině, bude mít dokonalý přehled o svém zdravotním stavu a plodnosti a v neposlední řadě získá také finanční kompenzaci v řádu desítek tisíc. Darování je téměř bezbolestné, nehrozí u něj v podstatě žádná rizika a vše probíhá v 100% anonymitě.

Existují samozřejmě také důvody, proč se ženy nakonec pro darování vajíček nerozhodnou. Jedním z nich je časová náročnost. Konzultace, lékařská prohlídka, odběr i vyhodnocení výsledků můžou dohromady trvat až tři měsíce. Jisté komplikace také mohou být spojeny s hormonální stimulací. Jakkoli u většiny žen probíhá bez problémů, v některých případech se mohou objevit bolesti v podbřišku a celkově nepříjemné pocity. Pro některé ženy je také obtížné vpichovat si injekce. Před darováním vajíček je nutné vysadit hormonální antikoncepci a díky superovulaci (tvorba většího množství vajíček) je zde jisté riziko nechtěného otěhotnění. Proto je důležité se během celého darování chránit mechanickými variantami antikoncepce. I tak se ale jedná jen o drobné zápory, nad kterými převažuje radost nad darovanou nadějí a narozením zdravého dítěte.